Virksomheder tjener millioner på Facebook

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

I denne tid er der masser af dramatiske overskrifter i aviser og på blogs, der er reaktioner på den nedadgående tendens i Facebook-sidernes rækkevidde. Er Facebook blevet et dårligt sted at bruge tid, penge og kræfter? Nej, tværtimod. Der har aldrig været bedre tider på Facebook, men det er afgørende at man som brand eller virksomhed tænker anderledes end rigtig mange har gjort, i meget lang tid.

“Like og del dette billede og bliv fan af X og vind en iPad”. Jeg tror de fleste af os har set talrige eksempler på den slags spam i vores newsfeeds, fordi venner (selvfølgelig ikke os selv!!) er faldet for tricket, og har gjort som skrevet. Virksomhederne bag disse like og del konkurrencer har spredt utrolig dårlig karma på Facebook, men lige nu får de boomerangeffekten at føle.

Deres fans er super inaktive, og får ikke business ud af at være på Facebook, med mindre de spenderer store beløb på annoncering og sadler deres indholdsstrategi radikalt om og finder ud af hvad de reelt skal og kan på Facebook. Men også sundt drevne Facebook-sider oplever det er svært at nå ud til sine fans på grund af algoritme-ændringerne, så skal de bare give op og acceptere, at Facebook er ved at være en udtørret kilde? Nej!

Gi’ mig et “R”, gi’ mig et “I”. Hva’ si’r det? “ROI”
Jeg mener man skal være ambitiøs, når man har valgt at være til stede på Facebook. Man skal hver dag arbejde hårdt for at gøre Facebook til et bedre, sjovere og mere værdifuldt sted at være for ens målgruppe. Dét giver payoff, og positiv ROI, og tillad mig at dvæle ved denne hyppigt anvendte tre-bogstavsforkortelse.

Investment kommer før Return
Sociale medier har (for) længe været nedpriorieteret i virksomhederne. Der har ikke været allokeret nok tid og “det er jo gratis at være på Facebook, så vi vil ikke bruge penge på annoncering”, har man hørt marketingchefer sige. For at opnå Return skal man selvfølgelig Invest, og vi kan se at de virksomheder der lægger et “I” får et mange gange “R” ud af arbejdet. Facebook-annoncekroner er i de fleste tilfælde den mindste del af investeringen.

Medarbejderne skal bruge tid på at planlægge kommunikationen, at have fingeren på pulsen med hvad der sker i communityet, samt have lyttelapperne ude efter hvilke nyheder og samtaler brandet kan tage del i, og tilføre værdi. Det handler mange gange om at tænkte social først og derefter “reklamekampagner” og være i stand til at reagere på omgivelsernes impulser på splitsekunder. Det koster penge, for en praktikant eller billig studentermedhjælp er sjældent den gode løsning her, for at være en dygtig social media manager kræver indlevelse i virksomhedens brandværdier og strategi, samt viden om kulturen og adfærd på de respektive sociale medier, og ikke mindst organisationen.

Dertil kommer et annoncebudget, som er relativt meget billigere end andre kanaler, når budgettet lægges i at forstærke engagementet og samtalen på sidens opslagshistorier – og ikke i at kompensere for dårligt indhold, som fans alligevel ikke gider gøre noget aktivt ved. Der er rift om pladserne i news feed på Facebook, for der er rigtig mange venner, familie, popmusikanter og brands, der kæmper for dine fans’ opmærksomhed.

Flere virksomheder har tilmed en parallel annoncestrategi, som hardcore skal gå efter salg i meget nøje udvalgte og definerede målgrupper på Facebook, og som ikke går ud over ens community. Men det er et andet blogpost, som du kan læse her. :)

Show me the Return
Det har aldrig været mere enkelt at få et dybt og nuanceret indblik i de forretningsmæssige effekter af virksomhedens Facebook-tilstedeværelse, hvorfor det i mindre grad er relevant at tale om reach/rækkevidde nu end tidligere. Det er således ikke mængden af Facebook-brugere man rammer med sine budskaber, der er relevant, men kvaliteten af brugerne, og det er her algoritmerne viser sit værd: De er blevet vanvittig skarpe til at ramme de brugere på Facebook, som rent faktisk vil dig og gider at gøre noget aktivt i forhold til dine budskaber.

Google Analytics, Adobe SiteCatalyst og andre webanalyseredskaber er i de seneste releases blevet markant bedre til at måle og tracke på trafikken, der kommer fra sociale kanaler. Hos Komfo har vi også gjort det nemmere at berige sine links med tracking-koder, således man ret præcist kan måle adfæren på ens website, helt ned til den enkelte opslagshistorie. Denne viden er afgørende for at måle effekt og for at opnå den fornødne viden til at tilrette sine landing pages på websitet i retning af lavere afvisningsprocent og bedre konvertering.

Når man annoncerer på Facebook kan man meget præcist måle værdien af brugernes handlinger på ens website, når de har været eksponeret for noget indhold på Facebook, der har været sponsored. Conversion tracking kan måle helt op til 28 dage tilbage, og man kan herved få synliggjort præcis hvilken økonomisk return man får ud af sine annoncekroner, endda på kryds og tværs af brugerens anvendelse af mobil og computer.

Skarpt fokus giver resultater
På min arbejdsplads, Komfo, afvikler vi løbende webinars med deltagelse af kunder og andre gæster, der med udgangspunkt i deres daglige praksis fortæller om den oplevede forretningsmæssige værdi ved at arbejde med Facebook, og hvordan de måler værdien og når frem til den. Et fælles træk blandt succeshistorierne synes netop at være accepten af at det koster penge at tjene penge, og at virksomhedens indsigt i og fokus på at skabe værdifulde og engagerende oplevelser for brugerne på Facebook giver pengene mange gange igen.

Så derfor har en del af Facebook-kritikerne også ret i at det er blevet en mere kompliceret øvelse at være virksomhed på Facebook, og at dette givetvis vil have konsekvenser for en del små og for Facebook-mediet irrelevante brands, som måske vil falde fra i den næste tid.

Som jeg har redegjort for her kræves der noget for at få succes på Facebook, men går man til værks med de rette forudsætninger, er der masser af værdi at hente. God jagt.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

5 tanker om "Virksomheder tjener millioner på Facebook"

  1. Hej Hans,

    Tak for et super indlæg. Ja, det er på tide, at virksomheder begynder at tage FB og andre sociale medier seriøst. Jeg lavede tidligere et blogindlæg, hvor jeg undersøgte hvor mange bilimportører, der brugte FB i deres markedsføring op til den populære “Nytårskur” i starten af januar. (Har en baggrund i bilbranchen) http://propagandafabrikken.dk/propagandafabrikken/bilmaerker-og-sociale-medier/

    Det var faktisk rystende at se, hvor få af disse store brands (med tilsvarende store budgetter), som ikke gjorde mere ud af FB. Og det på trods af, at mange af dem, har masser af “Fans”, som de kunne komme i kontakt med via FB…Men det er stadig “finere” at bruge penge på TV reklamer. Og hånden på hjertet, så er det jo også der, de traditionelle bureauer, tjener deres penge, så de har nok heller ikke så travlt med at fortælle deres kunder om sociale meder…

  2. Konkurrencer med irrelevante præmier (den typiske “vind en ipad” konkurrence), har den ikke altid haft en kort levetid? Jeg mener, det er vel ikke nyt at der skal tænkes lidt over at få gang i sin målgruppe uanset hvilket socialt medie man befinder sig på.

    Lidt et sidespor og så alligevel ikke, så får “konkurrencer på Facebook” ofte en negativ klang fordi man netop tænker “vind en ipad”. Men jeg synes faktisk der er kommet langt flere interessante af slagsen efter Facebook har åbnet op for muligheden for at konkurrere lovligt.

    Et godt eksempel er Christina Klitsgaards freebee-friday. Hun har udloddet alt lige fra SEO kurser, professionelle portræt fotos og en skrive weekend (præmien var en weekend i et lækkert sommerhus). Hun formår at gøre præmierne og ikke mindst konkurrencerne super relevante ifht. til hendes målgruppe og hendes business.

    1. Tak for din kommentar, Lars.

      Jeg er helt enig i at konkurrencer, der er ude af kontekst med målgruppe og produkt/ydelse altid har været tis i buks på kold vinterdag. :) Vi har bare rigtig tit hørt dem, der har holdt sig for gode til den slags ulovligheder klage over metoden (med god grund, for de har jo fået stor rækkevidde på den slags), men algoritmerne spanker nu deres mås, og den er svær at nå ud af igen, fordi de nu bærer rundt på en kæmpebyrde af ligegyldige fans.

      Konkurrencer kan med fordel bruges til at sparke gang i dialogen om noget relevant. “Giv os din holdning til vores produkt x, og vi trækker lod om et produkt y blandt kommentarerne”. Det spiller. :)

      Jeg følger ikke eksemplet du nævner, men det lyder umiddelbart ret relevant.

  3. GODT BRØLT! Det er nye tider i reklamebranchen, og mange skal vende sig til, at der ikke er smarte genveje til succes på de sociale medier. Det er indhold og relevans der virker. De smarte reklame-gimmicks er for gennemskuelige for de kompetente forbrugere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *