Vær en værdifuld ressource i andres netværk

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Personlig branding er ikke særligt svært, for i bund og grund handler det om at behandle andre som man gerne selv vil behandles. Vi kan godt lide de mennesker, der gør livet lettere for os, og som har spændende historier at fortælle.

I forbindelse med at jeg i den kommende uge har en gæsteforelæsning på DMJX i diplomfaget, Professionel profil i sociale medier, har jeg gjort mig nogle tanker om, hvordan man kan blive en værdifuld node i andres personlige netværk. Det er ikke nogen one-size-fits all, men mine egne observationer og oplevelser fra sociale medier.

personalbranding

1. Forstå den næsten usynlige grænse mellem arbejde og privat

“Facebook er for mig selv som privatperson. Twitter og LinkedIn bruger jeg i forbindelse med mit arbejde”, har jeg tit hørt folk sige. På Twitter skriver nogle også noget i retning af “jeg tweeter for egen regning”, og dette er gode eksempler på at man måske ikke opnår den fulde nytte af den tid man bruger på sociale medier. Ens omverden kan alligevel sjældent se om man sidder i arbejdstøj eller i joggingsættet fra Kvickly.

Jeg har nu i over 2 år været Hans Tosti fra Komfo i alt hvad jeg siger og gør på sociale medier. Uanset hvor meget man prøver at afskrive sig sine bånd til arbejdspladsen, vil man altid både “brande” sig selv og den virksomhed man arbejder for, når man skriver eller deler noget – på både godt og ondt.

Min tese er at det professionelle netværk kun bliver stærkere af at vi også ved hvem mennesket bag titlen på visitkortet er. Husk den måske efterhånden slidte sætning: “It’s not business to business – it’s heart to heart”, så stå ved hvem du er, og sæt din professionelle viden i spil.

2. Find ud af hvad du kan og gør, som kan inspirere eller hjælpe andre

“Jeg kan aldrig finde ud af, hvad jeg skal skrive”, er også en sætning, jeg ofte falder over, og sjovt nok oftest fra mennesker, jeg synes har en masse spændende viden og sjove fortællinger, at dele med verden.

Når jeg så siger “jamen, hvorfor fortæller du ikke noget mere om det med at du i din fritid hygger dig med maratonløb?” eller hvilket emne personen brænder for, så hører jeg ofte “arh, det er der alligevel ikke nogen, der gider høre om”.

Jo! Kom igang, og find ud af, hvad DU synes er det mest spændende i verden, for så er der garanteret nogle derude, der har samme passion. Passion er den bedste næring for fællesskab og netværk.

Jeg interesserer mig voldsomt og brændende for mobiltelefoner, tablets og wearables, og laver videoer med mine oplevelser, som eksempelvis denne om HTC One M8.

Bliver jeg en bedre social media rådgiver, som er mit job, af at nørde med mobile? Ja, det gør jeg, for min faglighed omkring sociale medier bliver selvfølgelig trukket ind i det, og medier finder kombinationen af mobil- og wearables med sociale medier interessant. Det giver mig endnu flere muligheder, som f.eks. når jeg er med til at Apple produktlanceringer for Living Smart TV, hvor jeg kan nå ud til et endnu større publikum med min viden og min passion.

Er der et særligt og måske snævert område indenfor dit faglige område, som du synes er ekstra spændende? Dyrk det, og del det. Du får så meget glæde og gavn ud af at være i dialog med andre om det. 

3. Formulér hvad du ønsker at opnå med din tilstedeværelse på sociale medier

Hvorfor vil du gerne networke? Hvad er formålet? Udover det helt basale endorfin-kick ved anerkendelse fra andre, som synes man leverer noget fedt, kan der jo også være andre mål. Er du i markedet efter et nyt job? Vil du gerne skifte retning i din karriere? Vil du sælge noget? Eller vil du, som jeg ønsker, egentlig bare gerne være den bedste til det du gør?

Når du er bevidst om hvad du går efter, kan du nemmere prioritere hvad du vil bruge tiden på at dele, og i hvilken retning du vil udvide netværket. 

4. Lær hvad de forskellige sociale kanaler kan gøre for dig, i forskellige situationer

Hvad kan Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest osv osv?  Mine foretrukne “netværksmedier” er helt klart Facebook, Twitter og YouTube, i nævnte rækkefølge.  Det er her, jeg forsøger at levere mest muligt værdi, for jeg ved det er her, der er efterspørgsel på det, og hvor jeg kan opnå respons.

Facebook er for langt de fleste danskere det primære sociale medie, og her er det selvfølgelig væsentligt at man har gjort sig begreb om, hvad platformen tilbyder at man kan på sin profil, i grupper, på sider (både sin egen og andres) og andres profiler, men også hvad kulturen på mediet har skabt af kodeks. Der er en fine line mellem at være en netværksdeler, med den bedste karma, og til at være en grum egennyttemaksimerende købmand, der bare vil ha’ fra andre, og denne grænse er forskellig mellem de forskellige sociale netværk.

Twitter et et fantastisk medie, som jeg nyder godt af hver evig eneste dag. Det er en guldgrube af viden – både den umiddelbart nyttefulde, men bestemt også viden fra kategorien “du ikke vidste du havde brug for”. En af de fantastiske egenskaber ved Twitter er åbenheden, som vi kommer til at stifte bekendskab med længere nede i denne blogpost.

Læs også “Udnyt Facebook til professionel networking”

5. Del ny viden du finder på din vej, og giv det din egen twist

Man siger ofte, at smartphonen har taget livet af begrebet kedsomhed. Nettet bugner af information, og netop derfor er sociale mediet blevet et effektivt informationsfilter for mange. Antallet af sidehenvisninger til “traditionelle netmedier”, som netaviser og onlinemagasiner fra sociale medier et eksploderet de seneste år, og du kan nemt give værdi for dit netværk ved at være med til at vedligeholde filtret.

En af mine favoritapps på mobilen er Zite, på både Android og iPhone + iPad. Det er en app, hvor algoritmer hjælper mig med at finde de artikler og blogposts på ofte mindre kendte medier, som jeg finder mest interessant, og en stor del af de links jeg deler på Twitter, er fundet her.

Prøv også at give dine links en lille personlig touch – beskriv på et par ord hvorfor du synes indholdet er så fedt og delværdigt. Dette er blot et eksempel på hvordan det kan gøre, og der er ikke nogen “opskrift” på hvordan man skal gøre det.

ziteshare
6. Udbyg og vedligehold dine online netværk og jagt relevans

Noget af det kedeligste og mest irriterende på sociale medier er “pligtforbindelser”. Du kender sikkert den der følelse af at den ven fra folkeskolen, der måske ernærer sig som fodermester på et landbrug (disclaimer: Der er INTET i vejen med det job, og det er ikke mindre værd end mit), som er ret langt fra det du laver til daglig, og i øvrigt finder interessant. Mange unfriender den slags “netværksforbindelser” på Facebook, og det vil jeg bestemt også anbefale dig at gøre, som jeg har skrevet om i min blogpost om at få et bedre news feed på Facebook.

På Facebook kan du sagtens knytte forbindelse til andre profiler, du synes virker interessant, og uden at du friend requester dem: Du kan abonnere på andre brugers offentligt tilgængelige opslag. Det giver dig også “uofficielt ret” til at kommentere på vedkommendes posts, og det er en fremragende måde at udbygge dit netværk, og få ny relevans i dit news feed fra folk, du måske ikke kender, og som heller ikke har en personlig Facebook-side. Jeg har pt. 210 followers af mine offentlige opslag på Facebook, og det er fedt, når de engagerer sig i mit indhold, så overvej også at gøre det muligt for alle at abonnere på dine. Husk, så snart dine opslag ikke er public, er det kun dine venner, der kan se dem.

subscribefacebook

Twitter er et genialt medie til at etabere disse interessebaserede personlige netværk, og UNGKOM har interviewet mig om networking på Twitter for en månedes tid siden. En af de væsentligste pointer fra interviewet er Twitters ubetingede styre, som før nævnt, åbenheden. Det er fuldt ud legitimt, og endda en grundlæggende DNA i mediet, at alle kan blande sig i alles samtaler i det åbne rum. Føler du at du kan levere værdi til en samtale, så hold dig ikke tilbage, og det at levere værdi kan sagtens være ved at stille et personligt og uddybende spørgsmål.

Når du engagerer dig positivt og interesseret i andre menneskers indhold, er de i langt de fleste tilfælde imødekommende og har lyst til at snakke. Så ned med paraderne, men vær relevant.

7. Vær ikke en tørvetriller – vis det hele menneske

Balancen mellem privat og arbejde blev omtalt under punkt 1, men husk også at vise dig fra din personlige side. Giv dine holdninger frit løb, naturligvis indenfor rimelighedens grænser, for vi ønsker at connecte med mennesker fremfor brands. Fortæl hvad der gør dig helt vild glad, men fortæl også hvad der pisser dig af. Det er helt sikkert at dine connections er ikke er enige i alle dine ytringer, men så længe du formår at stikke en finger i jorden, kommer du sjældent helt galt afsted. Bare pas lidt ekstra på med politik… og fodbold i forhold til aarhusianere…

Det afgørende er at man får oplevelsen af et rigtig menneske, så spar måske lidt på dine smarte amerikanske inspirationstaler (enten egne eller citater fra diverse guru’er), og selfies der viser hvor fantastisk fysisk aktiv og overskudsagtig du er, uden det på nogen måde skaber relevans og dialog. Personligt hænger det mig ud af halsen, men hvad synes du? Hvad gør et rigtig menneske på Facebook, Twitter osv?


Denne blogpost fungerer, som sagt, som en slags notat forud for en gæsteforelæsning på DMJX. Hvis du nu også skulle være interesseret i at spendere en hel dag sammen med mig og min passion for Facebook marketing, så afholder jeg kursus i Århus allerede d. 13. maj 2014 og i København d. 27. maj 2014.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

2 tanker om "Vær en værdifuld ressource i andres netværk"

  1. Tak for et fint blogindlæg, Hans.

    Personlig branding online er væsentligt for alle – selvstændige, lønmodtagere og arbejdssøgende. For det er med vores (online) profil, vi kan vise, hvem vi er overfor kunder, kollegaer, samarbejdspartnere og kommende arbejdsgivere. Vi kender nok alle det, at vi lige trævler nettet igennem for at finde ud af, hvem “ham der” er, før vi skal holde møde med ham. Og her er det virkelig afgørende, at vi ser noget, som bakker positivt op om personen. Hvis det eneste, jeg finder, er “fisse, øl og hornmusik-billeder”, når jeg googler en kommende medarbejder eller samarbejdspartner, så får jeg selvfølgelig indtryk af, at han da godt nok er en festlig fyr – men jeg får ingen viden om det faglige indhold, som forhåbentligt er bag fest-masken. Så som i så mange andre af livets forhold handler det om at finde balancen – give en del af sig selv og holde andre dele privat.

    1. Tak for din kommentar, Monica! Det er nemlig et supervigtigt emne, for selvfølgelig laver vi lige Google-tingen og tjekker Facebook Timeline hos de mennesker, vi agerer med i hverdagen! Derfor er privacy settings på især Facebook ekstremt væsentlige, om jeg kommer ind på i næste blogposts, som jeg tror bliver delvist en videoblog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *