Tyskland er et social media Ü-land

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

 

Sidder i skrivende stund i Hamburg Flughafen og reflekterer over et par dages oplevelser på Social Media Week Hamburg sammen med min gode ven, Grimur Fjeldsted fra ECCO Shoes. Vi har været hernede for dels at få nye impulser fra det store udland, og dels fordi vi blev intiveret til at fortælle om ”Learnings From Social Media in Denmark”.

Forud for vores keynote, har Grimur og jeg gjort et stort stykke researcharbejde, for at udpege de steder hvor Danmark er afgørende forskellig fra Tyskland. Udover at Grimur bor i Flensburg, er halv tysk, har vi interviewed bl.a. Stefan Stengeln (Glocal Consult), Kristine Konopka (House&Co.) og Christine Priebe (en af mine venner, som udover at være indfødt tysker, bosat i Hamburg ikke har nogen særlig relation til branchen), som hver især har forskellige relationer til medier, kultur, uddannelse og særlige områder i tysk social media.

Alligevel var det med en hvis spænding i maven vi drog sydpå, for havde vi fundet de rigtige pointer?

Nogle af de pointer, vi havde fundet frem, var

  • Danmark er et ekstremt Facebook-land, med en befolkningspenetration på 54 % i modsætning til 34 % i Tyskland
  • Over halvdelen af tyskerne på Facebook er mellem 18 og 34 år, hvor fordelingen på alder er markant mere jævn i Danmark
  • Danmark har en markant udbredelse af fiberbaseret bredbånd til private hjem og virksomheder
  • Tyskland har YouTube-stjerner – det har vi ikke i Danmark, simpelthen fordi man ikke kan skabe kritisk masse i lille Danmark
  • Danske virksomheder, også de store, har en legende tilgang til sociale medier, hvor ledelse og andre stakeholders’ bevågenhed først slår ind relativt sent (underbygget af ECCO og Maersk Line som cases)
  • Tyskerne er markant mere optaget af ”Datenschutz” end danskere – spørgsmål om datasikkerhed og persondatalov
  • Det danske uddannelsessystem er relativt ”lettere” end det tyske. Bl.a. er optagelseskravene på tyske universiteter hårdere end i Danmark, og man må selv finansiere sin uddannelse – såvel deltagerbetaling som leveomkostninger (tyskerne har ikke SU)
  • Vi er generelt meget mere ”loose” i Danmark – der er ikke meget ordnung muss sein

Mandag sidst på formiddagen ankom vi til Schmidt TIVOLI på Reeperbahn, hvor vi skulle præsentere sent på eftermiddagen. Allerede inden keynotes var gået i gang, overhørte vi et tv-interview med den første oplægsholder til tysk tv, og vi blev bekræftet i nogle af vores antagelser. Spørgsmål, såvel som svar, omhandlede netop datenschutz-problematikker og shitstorms.

De efterfølgende keynotes bekræftede i høj grad tesen. Tyskerne synes at være noget mere bekymrede og defensive i deres mindset og tilgang til social media, hvor vi i Danmark kan være meget loose og tør se mulighederne i social fremfor begrænsningerne. Jawohl har vi shitstorms, men det er sjældent det første, der er top of mind.

Også ved spørgsmålene fra tilhørerne i salen var den lidt mere frygtbaserede tilgang tydelig. Vi har således helt klart det indtryk, at monitoring, listening, krisekommunikation og skarp intern organisering af sociale medier kommer før den periode med leg og eksperimenter, som er en kendetegnende tilgang i Danmark. Da vi selv havde vores keynote, valgte vi i høj grad at gå i dialog med de ca. 100 tilhørere, som bakkede os op i at ”det er lettere at spørge om tilgivelse end om lov” ikke praktiseres i Tyskland.

Det vil sige, at cheferne som måske sjældent har den helt store interesse endsige erfaring med social medier skal godkende (og kontrollere) stort set alt, hvad der kommunikeres fra virksomheds side på sociale medier. Forestil dig lige, at det er sådan i dit arbejde?

Endelig kunne tysken godt trænge til et kursus i præsentationsteknik eller to… Sjældent har vi set så mange tunge tekstslides, og vi fik stor cadeau fra mange sider efter vores keynote, som netop var meget loose og i højere grad en samtale mellem Grimur og jeg, end en egentlig præsentation.

I dag, tirsdag, har vi været til keynotes med bl.a. SocialBakers, som overraskende negativt ved at præsentere pointer, som stort set alle social media eksperter og andet godtfolk i Danmark præsenterede tilbage i 2011-12 stykker. Bl.a. at man skal annoncere i news feed på Facebook snarere end højreside, og at man skal arbejde på at skabe engagement fra sine fans på Facebook… SocialBakers præsentation havde ellers en ret lovende overskrift ”Ungelüftete Social Media-Geheimnisse & Wie datengetriebene Marketing-Experten ihre Social Media Performance” altså endnu uafdækkede hemmeligheder omkring social media performance – men der var godt nok langt mellem snapsene. Grimur og jeg var tilhørere på en streamed session med Rasmus Fisker mandag formiddagn, og på denne ene keynote blev der præsenteret mere nyt og relevant indhold, end hvad vi har oplevet de to dage til sammen her i Hamburg. Derudover har mange af de keynotes vi har været med til handlet om lytteværktøjer og håndtering af shitstorms – igen meget baseret på en defensiv tilgange snarere end en optimistisk og offensiv tilgang.

Så kære læser: Der er et kæmpemarked for social media rådgivning og ”thought leading” i Tyskland, så hvis man er en meget tålmodig sjæl (som kan lidt præsentationsteknik) er det bare at komme i gang.

Nu glæder vi os begge til at fortsætte ”festen” på Social Media Week i København. Håber vi ses. :)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

2 tanker om "Tyskland er et social media Ü-land"

  1. En anden kulturforskel som vi mærker i Thomas Cook.
    I danmark sælger vi ca. 75% af vores rejser på web. Resten i tlf. eller butik.
    I Tyskland er det samme tal….30%.
    Det bliver som regel forklaret med en anden forretningsstruktur omkring agenter osv. Men kunder plejer jo at få det som de vil have det. Så også her tror jeg der ligger en lille mystisk grundangst i vores brødre mod syd.

  2. Hey Hans, I saw the livestream and read, what google.translate made out of this article and I really liked it :)

    If you have some time I’d really love to talk with you about social media in Denmark and especially about social media or working with computers generally in Danish schools. Do you know something about that? Do kids use the web in classroom, do they have internet-access in classroom? What do teachers think about the web? Do they use facebook for example to talk to their pupils after school?
    (So many questions in my head …)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *