SXSW Interactive 2014 i tilbageblik

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Jeg er sikkert hjemme fra min jomfrutur til konferencen/festivalen, South by Southwest (SXSW) i Austin Texas. Jeg deltog i Interactive-ugen, og her er min rejsedagbog, som forsøger at samle op på de generelle tendenser inden for digitale medier og særligt de sociale. Der er over 5000 events, så der er mange flere nuancer og emner, end hvad jeg har kunne nå at komme igennem.

Back to the roots
Først og fremmest er det tydeligt, at social media ikke længere betragtes som en selvstændig strategisk disciplin. Der var således kun meget få events på SXSW, som specifikt omhandlede sociale medier, men det er ikke et udtryk for, at de ikke længere er relevante – tværtimod – idet sociale elementer nu i langt højere grad ligger under overfladen i stort set al kommunikation.

Samtidig synes der at være en tendens til at social media skal gribes meget mindre marketingstrategisk an og mere back to the roots. Jeg var således vidne til en god og skarp keynote af content-strategi-dronningen, Kristina Halvorsen, som gjorde tykt grin med marketingfolkets fascination af Oreo-SuperBowl-fænomenet og andet ”strategery”. Hun redegjorde for, at det var under 0,1 procent af de, der så SuperBowl, der på nogen måde engagerede sig i det famøse Tweet. Hvad Kristina Halvorsen ikke snakkede om, er den voldsomme hype og snak, der efterfølgende har været om det pågældende tweet i andre kanaler, men hun har en pointe i, at man som brand bør droppe smarte ”war rooms” og tænke på real time marketing som det at lytte og hjælpe sine (potentielle) kunder, når de har brug for det – og i øvrigt have styr på sine kundeoplevelser. ”Fix your shit!” som hun så smukt sagde det.

Samme tendens gjorde sig gældende for en paneldebat mellem social media directors fra Whole Food Market, Capital One, McDonald’s USA og Dell, hvor sidstnævnte har tænkt social ud i hele sin serviceorganisation. ”Vi har 268 social media managers i Dell”, sagde han med henvisning til at 268 kundeservice-, support- og salgsfolk har modtaget særlig uddannelse i kommunikation i social media. En uddannelse, som i princippet handler om ”education of judgement” forstået på den måde, at det vigtigste element er medarbejdernes dømmekraft, og at man som brand/virksomhed har tillid til dem. Igen, back to the roots –betragt ikke social som noget stort, dyrt og farligt, men ”bare” som en effektiv kommunikationskanal, hvis man har den rette taktik og dygtige medarbejdere.

Den fjerde bølge
Mark Schaefer var manden for et af de bedste faglige indlæg på SXSW Interactive i sin morgen-keynote om ”content shock”, der tager udgangspunkt i, at vi som mennesker og brands pumper stadig større mængder data ud på sociale kanaler, og at filtreringsalgoritmer, som vi bl.a. kender det fra Facebook i dag, bliver afgørende vigtige, da der trods alt kun er 24 timer i døgnet.

Læs også Interview med Mark Schaefer: How to grow your social media influence hos Komfo

Schaefer afsluttede sit oplæg med at adressere en væsentlig problemstilling, som vi er nødt til at håndtere: Filterboblen. Når algoritmerne er blevet så gode til at forudse, hvad vi ønsker at engagere os i, og hvad vi kan lide, hvordan skal vi så blive klogere og mere nuancerede i vores viden og holdninger? Han nævnte Zite, som er en af mine personlige yndlingsapps (og som lige er blevet opkøbt af Flipboard) som et glimrende eksempel på en algoritmestyret nyhedskanal, der suger alt content op, som bliver produceret, og kun præsenterer det, som Zite ved, vi interesserer os for. Lad mig derfor viderebringe det koncept, som Schaefer håbede på nogen ville fange: Lav en app a la Zite, men med en ekstra funktion, som kan give brugeren modstridende argumenter og synspunkter i forhold til brugeren selv; ”What others believe”.

NASA rocks!
SXSW handler i høj grad om at udvide horisonten for den enkelte, og jeg tog denne del af værditilbuddet ret seriøst. Man kan argumentere for at rumfart og viden om planeter og solsystemer ikke gør mig til social media ekspert, men jeg havde nogle af mine absolutte højdepunkter på SXSW i selskab med NASA. Toppen af det hele var et interview via Skype med tre astronauter i kredsløb om jorden, hvor det var os i publikum, der stillede spørgsmålene. Sessionen blev indledt af et meget levende oplæg af den nyudnævnte social media manager hos NASA, John Yembrick, som fortalte om organisationens brug af sociale medier i en tid langt efter dengang, hvor NASA kunne samle millioner af seere på live tv i forbindelse med opsendelser af rumfærger, månelandinger m.v. Jeg kan i øvrigt anbefale at følge NASA på Instagram – det er godt content.

Vi var ikke ret mange til interviewsessionen, men det var så tydeligt, at størstedelen af de tilstedeværende var space geeks, og rummet sitrede af elektricitet under samtalen med de tre veltalende astronauter i vægtløs tilstand. Jeg fik de vildeste goosebumps under den session – både af astronauterne, men ikke mindst af stemningen. Første og eneste gang jeg hujede som en amerikaner. ”Wooohooo!”

nasasxsw

Derudover deltog jeg også i en session, hvor fire rumforskere fremlagde amerikanernes roadmap for de næste 50 års rumforskning, hvor missionen er at få klarlagt det spørgsmål, som vi nok alle går rundt med: Er der liv derude? Voldsomt interessant og godt præsenteret – og selvfølgelig kommer NASA ikke til Austin, fordi de synes det er sjovt. NASA er afhængig af den amerikanske befolknings opbakning, og de har, som et hav af andre brands, der gjorde sig til for SXSW-deltagerne opdaget, at nogle af de mest indflydelsesrige mennesker i den offentlige debat online var til SXSW. Ingen opbakning fra befolkningen = ingen budgetter. Jeg blev i hvert fald spacefan på ny, ganske som jeg var som bette knægt, der altid sad klistret til skærmen i 70’erne og 80’erne, når der var rumfart på tv.

Hvad blev der ellers talt om?
”Big data” er et mega buzzword for tiden, og rigtig mange indslag havde dette som enten hovedemne eller som underoverskrift. Det er tydeligt, at fascinationen er ved at aftage sig, og at fokus nu i mindre grad handler om at samle data og flippe ud over, hvor meget man kan vide om sine kunder og marked, og i langt højere grad er et spørgsmål om at bruge det rigtigt, dvs. med henblik på at skabe merværdi for brugerne, og dermed på sigt øget loyalitet.

Som repræsentation af bagsiden af big data var NSA-whistlebloweren, Edward Snowden, igennem på en (paradoksalt nok) Google Hangout – dog igennem ikke mindre end 7 proxies, som skulle gøre det umuligt for netop NSA at finde frem til Snowdens whereabouts. Det var fascinerende at overvære, men også forudsigeligt, idet hovedbudskabet drejede sig om nødvendigheden af, at vi som borgere i den frie verden bør kryptere al vores kommunikation helt ned på kildeniveau (direkte i vores browsere og med dekryptering hos modtageren), men at dette næppe nogensinde vil være realistisk, idet Google, Facebook m.v. har et stort behov for at lytte med på, hvad vi kommunikerer om. Ellers kan de jo ikke placere relevante annoncer for os.

Især på mobilen blev mulighederne i gamification og gratification vendt og drejet, med alle de muligheder der ligger i at spille på vores behov for underholdning og anerkendelse i markedsføringen. Der var masser af indlæg fra virksomheder, der mener at have knækket nødden, men det helt store breakthrough var jeg ikke vidne til.

Wearables, i form af armbånd/ure, Google Glasses og sågar indopererede chipsets var også et stort område, og jeg er helt sikker på at disse emner vil få endnu større betydning i de kommende år, også i marketing og kommunikation for netop at gøre algoritmer og gratifications endnu mere vedkommende og effektive, og fordi vi som mennesker også selv har en tendens til at være ganske data-liderlige.

På en helt personlig note her, har jeg været i Best Buy og købt Jawbone Up 24 og en Whitings wifi-tilsluttet personvægt, der samtidig kan måle fedtprocent osv. osv. Jeps, jeg er nødt til at gøre mere ud af min fysiske velbefindende, og jeg ved at gadgets er vejen til adfærdsændringer på dén front.

Er SXSW fedt?
Ja – SXSW er enormt fedt, og jeg føler mig nu tanket op med ny inspiration og lyst til at fortsætte mit arbejde med fornyet energi i krop og sjæl. Austin er en rigtig lækker by, og jeg har fået rigtig mange sjove og gode (mad)oplevelser, og har mødt en hulens masse spændende mennesker! Byen og arrangørerne har virkelig styr på alle deltaljer, og selvom der er rigtig mange mennesker, har alt det praktiske omkring SXSW klappet. Dog vil jeg næste gang nok vælge at flytte lidt længere ud af byen og spare nogle penge på overnatning og i stedet leje en bil. Trafikalt er det kaos, og det er meget nemmere at komme rundt med offentlig transport end taxa, og for folk der har været i USA, siger det ikke så lidt.

Jeg håber inderligt at være på SXSW 2015 og meget gerne med kompagniskab af flere kollegaer. Jeg er i hvert fald helt overbevist om positiv ROI på denne tur.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

3 tanker om "SXSW Interactive 2014 i tilbageblik"

  1. Aha javel, hvor tæt er du så på ham? :-)

    Det er også en god pointe. Ingen tvivl om det. Nytter ik’ noget sidde og vente… Er dog stadig vild med idéen om, at de i forbindelse med Daily Twist skabte et lille news room og på den måde investerede i højaktuelt content på kreativ vis frem for at betale er eksternt bureau for at udvikle en kreativ kampagne (ikke at det ville have været en dårlig investering) :-)

  2. Hej Hans,

    Interessant (særligt nu når man ikke selv har været afsted). Var der andre ekstraordinære spændende på som nu fx NASA?

    Jeg er i øvrigt selv en af de komm-/marketingfolk, som var imponeret over Oreos SB “stunt” + Daily Twist Campaign. Særligt sidstnævnte koncept og måde at arbejde på :-)

    1. Hej Anette. :)
      Ja, jeg så f.eks. min store seriehelt, Kevin Bacon, fortælle stort og småt om Bacon-teorien (6 degrees of Kevin Bacon), der var Nicholas Cage og…. Crumpy Cat.
      Oreo var fint nok, men pointen er at man ikke skal sidde og vente på at der sker noget uventet i mediebilledet, som man kan lukrere på, men i stedet bruge ressourcerne på at lytte og være hvor kunderne er, og hjælpe dem til at løse deres udfordringer. Og ellers have styr på sin egen brugeroplevelser. :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *