Social media nørden i virksomheden anno 2015

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...
Illustration: www.virtualsocialmedia.com

Min kære kollega, som også er forgængeren i min position i ECCO, Grimur Fjeldsted har begået en rigtig spændende første post på sin nye blog. Omdrejningspunktet for Grimurs blogpost er community managerens rolle som forandringsagent i organisationen, som bl.a. inspirerer og guider til nye måder at (sam)arbejde på internt såvel som eksternt.

Grimur har i den grad taget sin egen medicin, og lagt grundstenene til en stærk og decentraliseret tilgang til social media. En tilstand, som jeg i dag nyder rigtig godt af som den “nye” Global Social Media Manager i Center of Excellence, og som jeg tror holder mange år frem i tiden.

Men Grimur udtrykker imidlertid bedrøvelse over udviklingen indenfor social media. Os, der arbejder med området er angiveligt blevet for pæne og for “velintegrerede”. Vi taler om hårde forretningsnøgletal fremfor digital revolution.

Jeg føler mig ramt af Grimurs opsang til social media manden anno 2015, men det gør ikke noget, for jeg er enig i langt det meste af den, men må samtidig fremhæve at det er min oplevelse at tingene har rykket sig markant i forhold til social media i mange større organisationer, og det er gået vanvittig stærkt.

Det er ikke længere gratis at opnå bare tilnærmelsesvis succes: Det er svært at ramme brugerne uden at betale mediet for det, og diverse shitstorms af episke proportioner har gjort at alle med respekt for sig selv har fået social media dybt integreret i kundeserviceorganisationen. Det er dyrt, og der stilles pludselig krav til medarbejderen, som Grimur refererer til som community manageren – der i øvrigt er en jobtitel, jeg ser mindre og mindre.

Fra blød karma til hård business
Facebook stiller i dag nogle særledes sofistikerede annonceværktøjer til rådighed, som giver en lang række muligheder for at bruge kundedata til at række ud efter virksomhedens reelle kunder – og ikke “bare” fans og followers, og her kommer det afgørende for de ændrede præmisser for arbejdet med social media: Man kan nu måle meget præcist hvordan virksomhedens tilstedeværelse på sociale medier påvirker forretningen. Ikke bare de bløde social media nøgletal, men antallet af leads, konverteringer, omsætning. Ting, der har direkte indflydelse på regnskabet.

Dette er afgørende, for det betyder at community manageren bliver inviteret med i kampagneplanlægningen, og der bliver lyttet til ham, for han kan fortælle præcis hvilken trafik Facebook leverer til virksomhedens egne kanaler – og præcis hvad brugerne foretager sig og hvor meget de køber. Social media er blevet en helt integreret del af marketing mix’et og er ikke længere “bare en træls udgift”, men vel nærmest et profitcenter. Er det egentlig ikke det vi social media nørder har gået og sukket efter i lang tid?

Dette er også blevet min hverdag, og jeg ved nu at mit team bidrager til min arbejdsplads succes.

Jamen, der er jo social media over alt!
Alting er social i dag, og mange virksomheder har fået social media specialister i deres HR-funktioner, corporate communication, procurement, kundeservice osv. Og forandringsagenterne er der i høj grad stadigvæk, men de sidder bare ikke længere i marketingafdelingerne men flere steder ude i organisatioerne. Grimur er selv et rigtig godt eksempel herpå, for han har også i sin nye rolle enorm stor indflydelse på social business hos os fra sin nye position.

Social media specialisten er ikke længere den hemmelige ninja fra hjørnet i marketing eller ham der holder store taler om “at NU kommer den digitale revolution”. De er rundt omkring i organisationen, og taler ganske rigtigt med kollegaerne i et rimeligt forstået sprog for de fleste – for det er netop de samme mål de løber efter som alle de andre i afdelingen. Og hvor er det bare fedt, for nu kan man med rette tale om at “social media bare er en digital kommunikationskanal”, og vores anvendelse af dem er både meget bredere men samtidig også meget dybere.

Selv bærer jeg kun blazer ved særlige lejligheder, ejer af princip ikke et slips og bryder mig egentlig ikke særligt meget om at tale i telefon, men jeg holder enormt meget af at lede et team, der bliver lagt mærke til for noget godt.

Og når vi skaber positiv ROI, så får vi også helt naturligt mere indflydelse med tiden og kan få lov til at inspirere vores kollegaer til at arbejde på nye måder… :)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *