Hvem er dine vigtigste fans?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Mange har efterhånden lært at engagement er afgørende for succes på Facebook. Uden engagement, bliver alt for få fans eksponeret for Facebook-sidens indhold, og man går glip af et kæmpe potentiale og synlighed.

Denne sammenhæng har gjort at flere Facebook-sideejere fokuserer meget skarpt på at opnå engagement, bl.a. ved afvikling af (ulovlige) konkurrencer og på andre måder lægge op til meget enkel, men uvedkommende engagement hos fans.

Men er det nu den bedste metode til at opnå succes på Facebook? Hvilke fans er de vigtigste? Er det mon de mest aktive i dit community?

90-9-1-reglen, som blev formuleret af Ben McConnell og Jackie Huba er stadig relevant – også på Facebook. Tesen er, at en meget lille del af et community (1 %) skaber det indhold, som  andre (ca. 9 %) engagerer sig i, mens 90 % aldrig foretager sig noget aktivt, men blot passivt konsumerer indholdet.

Hvis man, som flere argumenterer for, fokuserer på de mest aktive fans i et community, og ensidigt tilrettelægger content og aktiviteter til disse, overser man en vigtig pointe: Det som de ca. 10 % af communityet synes er genialt, kan virke helt gakgak for de 90 % – med mindre man bevidst går efter et community, der elsker ”like-og-del konkurrencer” og andet lavpandet gøgl. Det er nok de færreste brands, der opnår deres forretningsmæssig værdi i dette segment.
Fokusér på at skabe meningsfuld engagement på din side.

”Men Edgerank sørger jo for at filtrere vores side ud af newsfeed på en stor del af 90 % gruppen?” kunne du måske spørge, med henvisning til at det ifølge Facebook selv kun i gennemsnit er 16 % af fanbasen, der modtager en given opslagshistorie.

I Komfo Platform kan man bl.a. se hvor stor andel af din fanbase en specifik opslagshistorie rammer (fanbase penetration), og ikke mindst opslagets spamscore. Og spamscore, som viser hvor meget negativ feedback (skjul fra newsfeed, spam-markeringer og unlike af siden) den pågældende opslagshistorie tiltrækker, har afgørende indflydelse på hvor stor andel af din fanbase, der rammes af sidens opslagshistorier i newsfeed.

Derfor risikerer du en selvforstærkende negativ effekt, hvis du bliver ved med at pumpe irrelevant indhold ud fra siden – det opnår mere negativ feedback, og rækkevidden bliver mindre, og det er kun konkurrencejægerne, der bliver ramt.

Hvis man derimod arbejder seriøst med sit indhold til Facebook, kan man nå markant længere ud i sin fanbase end førnævnte gennemsnitlige 16 %.

Således har sangerinden Tina Dickow 140.000 fans, og når i gennemsnit ud til 48 % af fanbasen i hver opslagshistorie. Webshoppen, Coolstuff.dk har 35.000 fans og rammer ca. 34 % af fanbasen i hver opdatering, mens vores egen Facebook-side i Komfo snart runder 10.000 fans, og vi penetrerer gennemsnitligt 33 % fans. Dertil kommer den del af fanbasen, der bliver nået med boost i newsfeedet ved hjælp af annoncering.

Komfo Page Post Insights

Når så mange rammes af budskaber i deres newsfeed, bør man arbejde på, at det er noget indhold, som samtidig er interessant og relevant for de fans, der alligevel ikke vil engagere sig i siden, men måske alligevel gerne vil købe produktet eller advokere for brandet på andre måder end igennem likes, comments eller shares på Facebook.

Lige så vigtigt er det, at dine fans giver reel og meningsfuld interaktion, for engagementet er ofte synligt hos vennerne, og det er næppe fordrende for dit brand, at de eneste kommentarer, der bliver vist frem er ”Hermed delt” på tåbelige, ulovlige konkurrencer eller andet, der bare tiltrækker endnu flere ligeglade konkurrencejægere.Alt i alt er svaret på spørgsmålet ”hvem er dine vigtigste fans?” i virkeligheden ”alle fans er vigtige, også selvom de ikke engagerer sig i din Facebook-side”.

Selvfølgelig er det vigtigt at have skarp viden om hvilket indhold, der engagerer, men kvaliteten af engagementet er mindst lige så vigtig for dit brand, som mængden.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *