Farvel til text-update ormehullet på Facebook

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Facebook har igen pillet i algoritmerne, og denne gang er det den rene tekstbaserede statusopdatering, der står for skud. Hvilken betydning har det for din Facebook-side? Det vil jeg gennemgå her.

I Facebook marketeer’enes kamp mod algoritmerne i jagten på rækkevidde, har flere tyet til den rene tekstbaserede statusopdatering (uden billede, link eller video) da disse har en særlig evne til at nå langt ud i Facebook-sidens fanbase. Fænomentet er bl.a. afdækket i Komfo og Atcores store infographic fra september 2013, hvor det fremgår at en tekstbaseret statusopdatering i gennemsnit når ud til 56 % af fanbasen hvor en billedopdatering fra en Facebook-side kun når ud til 35 %.

I går, tirsdag, meddelte Facebook på deres blog, at dette lille ormehul nu bliver stoppet. Argumentet for at vægte tekstopdateringen anderledes i news feed algoritmerne, og dermed at begrænse dens rækkevidde er at Facebooks egne analyser har påvist at tekstopdateringer fra Facebook-sider ikke er engagerende i samme grad som når de bliver posted fra en almindelig profil til ens venner. Dette forhold blev i øvrigt også afdækket i Komfo og Atcores infograph, hvor det blev påvist at der kun klikkes på tekstopdateringerne i gennemsnit 2,2 % af de gange, de bliver vist mod 5 % på billeder.

Det korte af det lange er, at vi fra nu af må forvente at de tekstbaserede statusopdateringer ikke vil have samme rækkevidde, som vi har været vandt til.

Vær opmærksom på links
Blogposten fra Facebook giver også et råd til hvordan man poster links fra sin Facebook-side, med det formål at trække trafik til eksempelvis et website eller webshop. Facebook anbefaler at links skal postes som links, og ikke ”bare” en URL placeret i teksten til et billede eller i den rene tekstbaserede statusopdatering.

Når man poster et link på Facebook, fortæller man netop algoritmerne at man ønsker trafik til sit site, hvorefter news feed algoritmerne vil eksponere historien overfor de brugere, som statistisk set vil have størst tendens til at klikke sig ind på dit website. Dette er særlig relevant hvis du bruger penge på at booste dine opslag.

Husk i øvrigt at skifte det preview-billede ud som Facebook automatisk tilsætter dit link til et billede i dimensionen 1200×627 pixels. Denne dimension sikrer at preview-billedet er mest skarpt på alle devices, og ikke bliver beskåret uhensigtsmæssigt. Bruger du Komfo publisher, vælger du det alternative billede ved at klikke på browse, efter at have indsat linket, som vist her.

browse

Resultatet bliver et link, med maksimal udnyttelse af billedstørrelsen – og flere klik til websitet.

linkpost facebook

Ryst posen
Vær taktisk, når du poster indhold fra din Facebook-side. Post tekst, når du ønsker at bekendtgøre noget, eller måske har et godt tip. Brug et foto når du ønsker kommentarer og likes fra dine brugere og vil brande visuelt. Brug video når har den gode historie, der egner sig til at blive fortalt på max 2 minutter, og endelig post links, når du ønsker trafik til dit website.

Overordnet set er mit bedste råd til dig, at du ”ryster posen” og poster indhold i alle 4 kategorier (tekst, foto, video og link), for både dine brugere/fans og Facebooks algoritmer ønsker variation fra dig. Act human, som min kollega, Mikael Lemberg, engang skrev i et blogpost, der i øvrigt stadig holder vand.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

4 tanker om "Farvel til text-update ormehullet på Facebook"

  1. Hej med jer

    I et forsøg på at finde et svar, er jeg stødt på den her side, jeg håber det er i orden at jeg hiver den frem og stiller mit spørgsmål her?

    Det irriterer mig at når jeg ser en statusopdatering med et link i, at jeg så ikke kan dele den, men tilsyneladende kun kan dele selve linket.

    Eksempel: En ven har fundet en videobid, hvor han i sin opdatering forklarer hvad vi andre kan se i videoen, og hvad han mener om videoen. Hvis jeg syntes at det er genialt det han har fundet, og hans kommentarer er relevante, så vil jeg naturligvis gerne dele hans “fund”.
    Hvis jeg så forsøger dele, så får jeg kun mulighed for at dele videoen, og må copy/paste vennens tekst. Det er jo heller ikke i orden eftersom det ikke er mig der har fundet videoen og heller ikke mig der fundet “det geniale i den”

    Hjælp mig med at finde en løsning på den her problematik, please :-)

    Med venlig hilsen
    Johnny

  2. Hej Hans (og Troels)
    Jeg forstår godt Troels’ problemstilling, for jeg kæmper selv med det. :-)

    Lad os sige, at jeg vil gerne poste et link til en artikel i Berlingske, og jeg vil gerne skrive min holdning til linket/artiklens indhold. Jeg kunne godt tænke mig, at folk delte min holdning, men hvis de trykker på del-knappen, så deler de kun artiklen/linket og min tekst omkring linket kommer ikke med.

    Jeg tester i øjeblikket den løsning at man smider linket i kommentarsporet.

  3. Tak for overblikket.

    Jeg ved ikke om det er her jeg skal poste dette spørgsmålet, men jeg har en fornemmelse af, at den ændring, som du skriver om, også har betydning for, om ens statusopdateringer skal være med eller uden links.

    Når man ønsker, at dele en statusopdatering, som bl.a. indeholder et link, er det nu linket der bliver fremhævet, mens teksten i statusopdateringen forsvinder. Det er formentlig godt for den side, som der linkes til, men skidt for den, som deler linket.

    Eksempelvis:
    A deler tekst og ledsager teksten et link i en statusopdatering.

    B deler As statusopdatering, men det er kun linket og Bs egen tekst der deles.

    Men hvis As intention primært var at dele teksten, mens linket kun var en service, så er A nu nødt til at dele tekst og link adskilt, så der postes to statusopdateringer.

    A deler tekst i en statusopdatering.
    A deler link i en statusopdatering.

    B deler enten As tekst og/eller link.

    Har du den samme oplevelse?

    1. Hej Troes,

      Tak for spørgsmålet!
      Jeg tror ikke helt jeg er med i dine scenarier. Jeg er ret visuelt tænkende, så kan du måske prøve at smide nogle eksempler? :)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *