Facebook er et mobilmedie

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Facebook begyndte i din webbrowser. Siden udviklede Facebook en app til iPhone, som du sikkert har skældt ud over. Så kom den til Android, og stille og roligt er mobilen blevet den altdominerende Facebook-platform. Hvad betyder det for brands og virksomheder?

27. december 2012 var en mærkedag i Facebooks historie, eftersom denne dag var den første nogensinde, hvor antallet af aktive daglige brugere af mobilplatformene overgik antallet af brugere via browseren på computeren. Lige siden har mobil været større end computer, og forskellen bliver stadig større.

Jeg vil her forsøge at give dig nogle helt konkrete bud på, hvad du skal være opmærksom på, når du arbejder med kommunikation og marketing på verdens største online medie.

Døgnrytmen på Facebook
Du kan starte med at tænke over, hvordan din egen adfærd på Facebook adskiller sig på mobilen i forhold til, når du sidder ved din computer. Når du venter på bussen, står i kø i Bilka, eller måske keder dig i en matematiktime i skolen, fungerer Facebook sandsynligvis som en ”åndelig snack” og som tidsdræber. Og hvad plejer du at gøre, når der er reklamer på tv?
Når du sidder bag din computer, er du sandsynligvis også på Facebook, men bruger forholdsvis mere tid på Facebook, end på andre gøremål. Du klikker nok også lidt mere rundt på profiler, sider, grupper m.v., hvor du på mobilen næppe trykker dig ret meget videre fra et newsfeed. Det er i hvert fald det forbrug, som statistikkerne indikerer: På mobilen er der markant flere daglige logins, med relativt kortere varighed hver, i forhold til computer.

Tænk på dette, når du skal tilrettelægge dit indhold
Vi har ikke tid (eller lyst) til at engagere os i lange stile længere, og fordi de fleste skriver langsommere på smartphones end på computeren, har vi lidt sværere ved at skrive lange og velargumenterede kommentarer på dine opslag.

Fat dig i korthed, og gør hvad du kan for, at du med dit indhold engagerer brugere, der er på farten.

Vores døgnrytme på Facebook har ændret sig i den seneste tid. Ifølge Facebooks egne tal er timerne fra kl. 06 til 08 og igen fra kl. 20 til 24 nogle af de mest aktive. Prøv igen at reflektere med udgangspunkt i dit eget forbrug: Hvad er noget af det første, du gør om morgenen, i sengen eller ved havregrøden? Og hvad gør du som noget af det sidste, inden du lægger dig til at sove?

At sidde på kontoret og lægge dine opslag ud mellem kl 09 og 17 er ikke altid optimalt, så du er nødt til at planlægge dine opslag, så du kan ramme din målgruppe, når de er online og har tid og lyst til at engagere sig med dit brand. Derfor bør du eksperimentere med andre posting-tidspunkter, end det du har vænnet dig til foran laptoppen.

Jeg anbefaler dig derfor, at du laver en såkaldt ”conversation calendar”, hvor du noterer dit budskab, virkemiddel, ønsket action fra brugeren (like/comment eller share) og tidspunkt. Husk i øvrigt her, at Facebooks algoritmer, der bestemmer hvem, der skal se dit opslag, rigtig godt kan lide, at du varierer timing så vel som post-type (billede, link, tekst, video m.v.). Når planen er klar, kan du indføre dine opslag i dit social media management system. Så glemmer du ikke noget, og du kan nemmere holde lidt fri. Når opslagene er afviklet, så hold øje med engagement og ikke mindst rækkevidden.

Den rette annoncering udbygger succesen
Mange onlinemarketingfolk har efterhånden måttet sande, at annoncering er en forudsætning for at opnå succes på Facebook. Hvad betyder det for annoncestrategien, at Facebook er blevet et mobil-medie?

Jeg anbefaler dig, helt generelt, at stoppe med at annoncere i højresiden på Facebook. Annoncerne vises ikke på mobilen, og giver ikke tilnærmelsesvis samme valuta for pengene, som annoncering i newsfeed.

Når jeg her omtaler newsfeed-annoncering, tænker jeg specifikt på de annonceformater, der understøtter to vigtige forhold:

1. En større andel af din Facebook-sides fans skal se dine opslag.
2. Væsentligt flere af vennerne til dine fans skal se deres vens engagement på din side, og dermed få lyst til at engagere sig i indholdet.

Hos Komfo satser vi benhårdt på at udnytte disse faktorer i vores Ad Manager annoncering, og har allerede dokumenteret markedsledende resultater. I sammenligning med annonceværktøjer, som anvender højresideannoncer, og fortrinsvist annoncerer efter nye fans, giver ovenstående 2-trins-taktik mere synlighed og højere konvertering.

Brugerne er always on – det skal du også være
De mange shitstorms (forbrugere, der skriver et opslag på en virksomheds Facebook-side, som går viralt) har gjort Facebook til hot topic på mange direktionsgange. Med den stigende udbredelse af mobilbrugere, som i princippet altid er online, er risikoen større end nogensinde.
Hvis en kunde føler sig dårligt behandlet, eller din virksomhed ikke formår at indfri forventningerne til kunderne, kan der være kontant afregning på Facebook, dokumenteret med mobilbilleder og beretning fra åstedet.

Som Mike Skinner mumler på The Streets-nummeret ’When you wasn’t famous’:

”How the hell am I supposed to be able to do a line in front of complete strangers, when I know they’ve all got cameras?”

Der er fuldkommen transparens omkring alt, hvad virksomhederne foretager sig. Hvis man er en virksomhed, der driver kundeservice online, må man erkende, at forbrugerne for alvor er i førersædet. Der er god grund til at være årvågen og være i stand til at reagere, i praksis, døgnet rundt.

Professionel kundeservice på Facebook kræver naturligvis ressourcer, også menneskelige, og skal understøttes af et agilt workflow, så der kan handles hurtigt, professionelt og i øjenhøjde med brugerne. Der må således aldrig opstå tvivl om, hvem i organisationen, der har ansvaret for et givent opslag på siden, eller en kommentar i en tråd under eksempelvis et billede. Anskaf de rigtige værktøjer til at understøtte dette arbejde, ganske som de fleste virksomheder i dag har investeret i telefonomstilling.

Facebook er en del af vores liv
Sammenfattende kan man sige, at Facebook med hjælp fra mobilen er blevet en endnu mere sømløs integreret del af vores hverdag. Vi er altid online og er synkroniserede med vores omverden, vores venner og de brands, vi interagerer med. Der er masser af fordele og muligheder i at være i dialog med den mobile bruger, men risikoen for, at man taber dem på gulvet, og Facebook bliver en plage i hverdagen, er bestemt til stede, hvis ikke man er gearet til at deltage i dialogen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *