Få din Facebook-mojo tilbage!

Få din Facebook-mojo tilbage!

I løbet af vinteren og foråret har jeg hørt en del Facebook-marketingfolk beklage sig over at de ikke længere kan ramme sine fans. Så sent som i dag så jeg en dansk marketing-mand berette i en Facebook-gruppe at han kun rammer 3 % af sine fans, på en side med under 2000 fans.

Er dette normalt, og hvad skal man gøre hvis man gerne vil nå ud til flere brugere med sit indhold på Facebook, og få mere forretningsmæssig værdi ud af mediet? Her er nogle helt basic betragtninger om Facebook marketing i dag.

Hos Komfo har vi løbende målt på et stort antal Facebook-siders nøgletal, og senest kunne vi i marts 2014  berette at en gennemsnitlig side ud af de ca. 5.500 i stikprøven rammer 11,3 % af sine fans mod 25,2 % i august 2013.

Kilde: Komfo

Godt nok er det et markant drop, men der er langt til de skrækscenarier, som diverse fagmedier og -folk har berettet om, og det bliver også rigtig interessant, når man bryder gennemsnittet ud på fanbasernes størrelser, som vist her.

performancevsfanbaseSiden fra før med ca. 2000 fans burde altså have ramt mindst 23,5 % af sine fans, og der er således noget helt galt. Men hvad gør man, når ens fanbase penetration ligger under gennemsnittet for sin kategori? Skal man kaste håndklædet i ringet og sige “nå, det er ærgeligt, man skal åbenbart betale for at være med i festen”?

Hvorfor indskrænker Facebook rækkevidden?
Inden man kommer så langt, bør man måske tænke over hvorfor Facebook mon indskrænker rækkevidden. Er det bare for at hive penge ud af lommen på virksomheder og organisationer, der har brugt ressourcer på at skaffe fans til deres sider?

Selvfølgelig skal og kan Facebook tjene penge, men der er to ting, der nødvendiggør filtrering af vores news feeds på Facebook.

1. Der er aldrig blevet skrevet, delt og liked mere indhold på Facebook som nu. Hver dag bliver udbuddet af content større, og der er naturligvis en fysisk begrænsning af hvor mange historier, der er plads til.

2. Facebook har og vil altid optimere oplevelsen for os brugere, og vi kommer før virksomheder. Derfor optimerer Facebook konstant på news feed, for at sikre at det for hver af os absolut mest relevante og engagerende indhold lander i vores favn. Vi vil ikke “bare” forholde os passivt til indholdet – det skal få os til at reagere. Og det måler Facebook på, og fjerner det lade og kedelige.

Et (fast) antal af de pladser, vi scroller forbi på vores mobile eller computer er reserveret til betalt indhold. Det være sig annoncer for sider, Facebook tror vi er interesserede i, eller opslagshistorier fra de sider vi allerede følger, som Facebook forventer vi vil reagere på. Virksomheder byder simpelthen på placeringerne, og prisen afhænger bl.a. af hvor engagerende annoncen er. Jo mere folk reagerer – jo billigere er visningen, hvorfor man kan argumentere for at annoncering på Facebook ikke er kompensation for dårligt indhold, men en forstærker af det gode.

Gi’ mig mine fans tilbage!
Hvis dine tal gået skævt, og ligger under snittet for din størrelse, er det højst sandsynlig et symptom på at du er røget ud af din målgruppes relevansrum, som fint kan beskrives med denne fine tegning, jeg nakkede på nettet engang for snart mange år siden.

relevance

Ligger man for meget ovre i boblen til venstre, snakker man måske for meget om sig selv og muligvis lidt for meget en Sælger-Helge. Med andre ord betragter man måske sin Facebook-side som endnu en pushkanal, hvor man bare kan smide sine reklamer eller uledsagede produktannoncer, og håbe på at nogen samler dem op. Det kan man såmen også opnå relevans på, men det er meget sjældent for (alle) fans. Jeg har tidligere skrevet indgående om hvordan man kan bruge sine kundedata til at skabe salg på Facebook.

Omvendt bør man heller ikke forfalde til det letbenede engagement med billede af bacon, Basim, bøllemisser og baller. Så ryger man for meget over i den højre bobel i tegningen ovenfor. Kommer man for langt fra sin kerneforretning, er man altså også irrelevant.

Så derfor kæmp hårdt for at skabe relevant, interessant og engagerende indhold til dine fans – noget de gider tale om og klikke på. Vi ved positivt at kan man få brugerne til at tale sammen i kommentarerne under en opslagshistorier (gerne ved at bruge reply-funktionen) så kommer man rigtig langt ud – fordi Facebook-brugerne kan godt lide meningsfulde debatter.

Husk også at visuelle virkemidler betyder rigtig meget, og det er bestemt ikke ligegyldigt hvilket billede, du poster, som jeg også har skrevet om tidligere, for Facebook betragter ethvert klik på en historie som engagement.

Opsummerende er mit bedste bud til dig at du lærer din fanbase at kende, og opnå indsigt i hvornår du kan sætte fut i dem, og med hvad. Mål på alt hvad du gør, og brug dine resultater til at planlægge nyt indhold og opstil nye mål, som understøtter virksomhedens strategi. Benyt dig i den forbindelse af, at man kan effektmåle rigtig meget på Facebook. Annoncerer du, kan du bl.a. bruge Facebook Conversion Tracking, og ellers kan du altid UTM-tagge dine links til dine websites, så du kan tracke brugernes adfærd. Hvis du er rigtig skarp til dine data, kan du med tiden fjerne fokus fra den forjættede rækkevidde og decideret måle på forretningsmæssig værdig – ROI!

Don’t give up, selvom det kan være super svært! Vær relevant og interessant, så vil folk gerne tale med dig. Også på Facebook.

God arbejdslyst. :)

Hans Tosti