Content marketing og sociale medier passer sammen som Hans og Grete

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Content marketing og sociale medier er bedste venner, hvis man har det rette fokus på såvel sit eget website som på Facebook. Her er et konkret bud på, hvordan medierne kan understøtte hinanden og skabe værdi.

Sociale medier nærmer sig en modningsfase, hvor de prioriteres på lige fod med andre medier, digitale såvel som analoge, og de bliver mere og mere integrerede i virksomhedernes kommunikation og marketing. Det være sig kundeservice, kommunikation, fællesskaber internt som eksternt samt som kilde til trafik, leads og salg.

Det afgørende som virksomhed er at identificere og formulere hvad man kan og vil bruge sociale medier til. Hvor kan Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram mv. tilføre værdi for virksomhed og omgivelserne – hvad er mediernes rolle i den digitale strategi?

Kun få kan sælge i sociale medier
Facebook er ubetinget det dominerende sociale medie i den vestlige verden. Alene i Danmark er der 3,2 mio. mennesker, der jævnligt logger på Facebook og interagerer med sin omverden. Twitter er også i vækst, og Instagram drøner afsted med, på nuværende tidspunkt ca. 240.000 danskere. Hvad gør vi som brugere, når vi logger på? Vi taler sammen med vores venner, kommunikerer i forskellige interessenetværk, snager, hygger og lader os blive underholdt og underholder andre.

Sociale medier er ikke en købmandsbod, for en transaktion mellem en leverandør og en kunde er ikke, isoleret set, en social handling. Et produkt i sig selv, med en pris og nogle varedata, er sjældent en samtalestarter, hvis man ser bort fra sjove/skøre/skæve produkter a la de gadgets som onlineshoppen Coolstuff.dk udstiller på deres Facebook-sde. Selv et livstilsprodukt som modetøj kan, i sig selv på et billede og en pris, ikke skabe væsentligt engagement – eller salg.

Skab værdi i kommunikationen
Men hvad gør man så? Skal vi så bare pjatsnakke med vores fans og followers om vejret, Melodi Grand Prix, billeder af katte/hundehvalpe og så få en masse likes og snak? Det giver jo reach, og folk er glade? I sig selv er der ikke noget i vejen for at gøre det, men det er næppe den slags samtaler, der i sig selv skaber bundlinje, med mindre man er kreativ nok til at få snakken ledt hen på noget, der vedrører ens værditilbud.

Content marketing er sociale mediers bedste ven. I fællesskab kan de to discipliner skabe værdi for alle parter og samtaler, engagement, community og salg. Hvis man Googler “content marketing” kommer man hurtigt i retning af definitioner a la denne fra Content Marketing Institute.

Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action.

Udover at vi skal finde ud af hvad vi kan snakke med vores community om på Facebook mv. skal vi altså også selv skabe noget indhold, som opleves værdifuldt af vores publikum, og ikke blot stjæle et tilfældigt billede af en baby, der løber på en græsmark med en flok kattekillinger efter sig.

Hvad er værdifuldt indhold? Det kan være indhold, der gør brugeren klogere, inspirerer eller løser et problem, og kan være udformet på flere forskellige måder. Det kan være videoer, webinars, artikler, e-bøger eller nye tendenser. Fra føromtalte modebranche, kan det være styleguides, nye trends eller måske endda hjælp fra stylister, eller andet, der skaber en naturlig forbindelse til det pågældende brand.

Content marketings rolle i sociale medier
Udover at det værdifulde indhold er en trafikmagnet (også i høj grad fra søgemaskinerne, der naturligvis elsker content – og links til vores content) kan indholdet i høj grad være samtaleemner på sociale medier. Samtale er engagement, og engagement er, især på Facebook, altafgørende for om du i det hele taget får dine opslagshistorier ud til brugerne, eftersom Facebooks algoritmer sorterer uengagerende og spammende indhold fra i vores newsfeed.

Du kan altså med fordel dele og promovere dit værdifulde content frem for dit produkt i sociale medier, og undgå at lave mystiske cowboytricks, for at snyde algoritmerne. Skab opmærksomhed, præsentér Maggi-terninger af pointerne, spørg til fans’ holdninger og egne erfaringer og træk brugerne ind i dit eget univers. Det alt andet lige mere interessante samtaler end hvorvidt man synes sommervejret er godt eller skidt.

Landingpages
Når brugerne er trukket ind i dit eget miljø, er det for alvor at kampen om kreditkortet eller kontaktoplysningerne sætter ind. Du har fanget en brugers opmærksomhed på det sociale medie, du har vakt hans interesse eftersom han har orket at forlade mediet og besøge dig. Det er fuldstændig som hvis dørklokken ringer i din butik på Strøget, og der står en på gulvet som udviser købsadfærd.

Landingpagen er altafgørende, for det er her du skal omvende interessen til behov, og i sidste ende konvertere til et salg eller et lead. Optimering af dynamiske landingssider fra sociale medier er absolut i sin spæde barndom, for der ligger masser af uudnyttede muligheder for at “profilere” den besøgende fra eksempelvis Facebook, og gøre værditilbudet mere relevant, og præsenteret på den bedst mulige måde, afhængig af demografi, psykografi, sentiment i forhold til dit brand, om det er en aktiv eller passiv bruger i dit community osv. Husk i øvrigt at responsive design på dit website er en nødvendighed, da langt de fleste er sociale via mobilen frem for computeren.

De store CMS-leverandører arbejder i disse år hårdt på at suge så meget viden ud om brugerens behov, og imødekomme behovene med toprelevant indhold og tilbud. Har du ikke adgang til disse avancerede muligheder, kan du også bare bruge din sunde fornuft: Sørg for at du præsenterer produkter og ydelser, der er tæt knyttet til det værdifulde indhold og den målgruppe eller det interessefællesskab, du har eksponeret indholdet for.

Måling, måling og måling
I modsætning til førnævnte butik på Strøget, er vi i det digitale univers i den heldige situation, at vi kan måle (næsten) alt. Og det skal vi benytte os af. Sørg for at alt trafik fra sociale medier kan spores tilbage til kilden, sågar helt ned til den enkelte statusopdatering. Google Analytics tilbyder alle de faciliteter, der skal til, hvis bare man får tagged sine links, og følg løbende op på dine statistikker: Hvilke medier, emner, indhold og opslagstyper genererer konvertering, og hvordan performer dine landingpages. Eksperimentér med split tests og stil dig aldrig tilfreds med resultatet.

Anvender du annoncering på Facebook kan du også få værdien af den konvertering, der kommer fra Facebook med ud i dine annoncerapporter ved hjælp af conversion tracking, og hvad der også er mindst lige så interessant: Facebook holder øje med hvilke typer af brugere, der køber dine varer eller lægger et lead, og man kan automatisk målrette sit annoncebudget på brugere, der ligner disse. Således kan man opnå en nærmest magisk selvforstærkende effekt, og Facebook holder samtidig øje med os på tværs af enheder, og alle cookieproblematikker er overstået. Hvis du eksempelvis ser en opslagshistorie på Facebook fra et brand om morgenen, på din mobiltelefon på vej på job, besøger den blog eller læser den artikel, der er linket til fra din arbejdscomputer, men først køber produktet om aftenen fra hjemmecomputeren, har Facebook styr på, at du har set opslaget om morgenen. Intet er overladt til tilfældighederne.

Social Content Marketing

Unisport er et medie og en netbutik
Et af de bedste eksempler på dansk jord indenfor denne social content marketing tankegang er Unisport, som i virkeligheden er en netbutik, der sælger tøj og udstyr til fodboldspillere og -tosser, men som samtidig nærmest har opnået status som et nyhedsmedie og samlingspunkt for målgruppen.

Unisport har ansat medarbejdere kun til at producere content til virksomhedens digitale platforme. Der bliver lavet net-tv og skrevet blogs og nyheder om stort og små, der har noget med fodbold at gøre, og oftest med en lille strejf af udstyrsnørderi. Hvilke Premier League-spillere har fået nye modeller fodboldstøvler i weekenden osv. Unisport tager til udlandet, når eksempelvis Nike præsenterer nye produkter.

Unisport er til stede på en lang række sociale medier, og hvad der er meget interessant er, at der er strenge husregler hos Unisport: Man må aldrig poste et direkte link til et produkt i webshoppen, og der må aldrig kommunikeres “køb”. I stedet er der netop fokus på at trække opmærksomheden i retning af det fede indhold, som bliver produceret til Unisports egne platforme, og dette generer en masse kvalificeret trafik. Således tegner sociale medier for ca. 30 % af omsætningen i Unisport – uden at der kommunikeres bare antydningen af salg i deres opslag, tweets, billeder på Instagram, YouTubes osv. Det er et imponerende stykke arbejde, og det er bl.a. denne progressive tilgang til markedsføring, der var motivationen til at Unisport vandt E-handelsprisen 2013 fra FDIH.

At skabe konvertering i sociale medier er altså ikke en let tjans, som man bare kan løfte med venstre hånd. Man skal virkelig knokle med at skabe relevant content til sine egne platforme, få det udbredt på sociale medier og deltage samt dyrke samtalen. Hertil kræves en indsats i at skabe den relevante forbindelse mellem indhold og produktet samt ydelsen. Det kræver naturligvis økonomi og ressourcer, men heldigvis kan man måle på effekterne, hvilket også er en af årsagerne til at flere virksomheder flytter marketingbudgetter i retning af social content marketing.

Hvis du vil vide mere
Tidligere på året afviklede FDIH og Komfo et webinar med Jakob Michaelsen fra Unisport som taler. Fokus for webinaret var, at forklare hvordan sociale medier og content marketing er hjørnestenene i Unisports succes. Her finder du et gratis resumé af webinaret.

God fornøjelse, og god arbejdslyst med at tænkte dit content og sociale medier sammen i en helhed.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

En tanke om "Content marketing og sociale medier passer sammen som Hans og Grete"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *