Billeder med dybde giver rækkevidde på Facebook

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Som jeg tidligere har berettet, kæmper Facebook-marketingfolk med mindre synlighed og fan penetration på deres Facebook-sider. Et lille uvidenskabligt eksperiment med billedvalg viser overraskende resultater.

De fleste ved at engagement på Facebook er nøglen til synlighed, men engagement er ikke kun likes, comments og shares. Facebook måler alle kliks på dine opslagshistorier – også link-clicks, klik i kommentarer og ikke mindst klik på billeder.

Jeg har fornøjesen af at være online manager for Tina Dickow, og dette er en fremragende Facebook-side at eksperimentere på, og helt uden at det var hensigtet, viste der sig pludselig en meget klart tendens.

Udgangspunktet er disse to opslagshistorier.

Opslagshistorie A, 28. november 2013

Eksempel A

 

Opslagshistorie B, 1. december 2013

Opslagshistorie B

 

Som det fremgår, har de to opslagshistorier opnået ca. lige så meget engagement i form af likes, comments og shares. Men så holder lighederne op! Her er et indblik i Page Post Insights i Komfo.

Komfo Page Post Insights

 

Rækkevidden på opslagshistorie A markant højere end B (173.000 unikke Facebook-brugere har set A og “kun” 93.000 unikke har set B). A har altså ramt 86 % flere brugere end B!

Den største statistiske forskel på de to opslagshistorier er Click-through rate, CTR. Facebooks algortimer anser mange klik som et tegn på kvalitet – og dermed at flere brugere kan have glæde af at se opslaget. I 17,2 % af tilfældende, hvor opslagshistorie A er blevet vist har visningen resulteret i et klik, imod 8,9 % på B. I absolutte tal har A genereret 63.167 klik imod kun 18.238 klik på B – men altså nogenlunde samme antal likes, comments og shares.

Hvordan kan det mon være…? Mit bedste bud er at billede A har langt mere dybde og detalje end billede B, som er meget fladt (taget i en photo booth på en banegård). De fleste af Tinas fans ved at Tina er gravid, og bare det at se maven kan generere klik, fordi brugerne gerne vil tættere på, og se billedet større end hvad news feed som udgangspunkt tilbyder.

Du kan derfor med fordel tænke i dybden i de billeder, du poster på Facebook. Et godt billede, som skal generere CTR, har følgende lag:

A. Stopeffekten. Billedet skal være så eyecatching, at det får brugeren til at “bremse” sin vej ned igennem news feed på Facebook

B. Detaljeeffekten. Billedet skal indeholde en appeal/detalje, som brugerne gerne vil dykke ned i, og dermed klikker på billedet.

“Ahaaaa”, tænker du sikkert nu. “Så skal jeg bare sørge for at Facebook beskærer billederne på en sådan måde, at tekster eller detaljer bliver udeladt, så brugeren SKAL klikke for at se det fulde billede!” Det vil jeg gerne advare dig imod, for her forsøger du at snyde brugeren til engagement, og ikke igennem kvalitet. Det ser amatøragtigt ud i newsfeed, og hvis ikke du igennem pure quality kan få brugeren til at klikke, opnår du i virkeligheden bare en skuffet bruger. Derved kan man også argumentere for, at det er andre kriterier, der afgør om et billede er godt til Facebook end det måske er på dit website eller til print.

Som “bonusinfo” er den optimale størrelse på et billede til Facebook 1200×900 pixel. Det er stort, ja, men herved sikrer du at billederne også ser lækre ud, når de bliver “blæst op” i fuld størrelse retina-skærme på mobiltelefoner og computere. Kontakt mig, hvis du har brug for en guideline til billedstørrelser på Facebook.

God arbejdslyst i kampen for de gode og interesserede klik på Facebook – og større synlighed.

Update: Jeg kan forstå at “dybde i billedet” kan være vanskeligt at forstå. Tror måske dette skønne og nørdede klip kan forklare. :)

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

7 tanker om "Billeder med dybde giver rækkevidde på Facebook"

  1. Jeg skal lære nogle søde praktikanter om at tage fede billeder til bl.a. Facebook, så jeg vil da også meget gerne have en guideline til billedstørrelser på Facebook – hvis du stadig yder den service på sådan et halvgammelt indlæg that is.

    1. Tak for det, Hans. Mon du ved, hvilke størrelser, der er anbefalet til cover-foto og profilbillede? :-)

  2. Super fedt indlæg som giver stof til eftertanke. Hvis du har mulighed og lyst må du meget gerne sende mig en PB med oplysninger omkring billed størrelse. Synes det er utroligt at der er sådan en forskel på næsten samme opslag.

    Fortsæt endelig med disse gode hints.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *