Att. Marketingchefen

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

I mit job som rådgiver i Komfo kommer jeg rundt til en del virksomheder, store som små.
Ingen tvivl om, at man ”derude” har fundet ud af at sociale medier er noget, man bør tage alvorligt, og der bliver ansat social media-folk i stor stil.

Universiteterne udklækker også den ene højtbelæste kommunikationskandidat efter den anden, der har skrevet speciale om sociale medier, så vejen burde være banet for danske virksomheders succes på sociale medier.

Desværre oplever jeg lidt for ofte, at det ikke er tilfældet. På det operationelle og taktiske niveau er kompetencerne ofte til stede, men det strategiske niveau bremser ofte udviklingen.
Social media manageren og jeg brainstormer, kommer på sjove, relevante og værdifulde idéer og har en fest med det. Jeg kan se engagementet og karmaen komme ræsende ind på kundens Facebook-side for mig, og vi har sammen udtænkt en skarp Facebook-annonceplan, som vil bakke det hele op og sikre ROI.

Men så bliver det alvor. ”Hmm, gad vide hvordan jeg skal sælge den ind til chefen? Jeg tror ikke, han går med på den…”. Stemningen daler, og vi går til plan B, som ender med at blive lidt ligesom alle de andre.

Kære marketingchef
Giv nu dine dygtige og entusiastiske medarbejdere plads og rum til at eksperimentere. Forstå, at sociale medier ikke fungerer på samme måde som print og de andre gamle envejskanaler, og at du ikke kun kan lave opslagshistorier på din Facebook-side, som er skåret over samme læst, som det du lærte, da du arbejdede med Google Adwords med tydelig køb-call-to-action. Det gider brugerne ikke, og potentialet er langt større.

Du skal ikke fortvivle, hvis du ikke ved, hvordan du skal gribe disse nye medier an ledelsesmæssigt. Det er afsindigt vigtigt, at din social media-medarbejder har fuldstændig styr på dit brands værdier, målgruppe og identitet, men giv så frie hænder – også i billedvalget til medierne. Jo tættere social media manageren er på din målgruppe, jo større er chancerne for succes.

Få identificeret og sat tal på et lille, men velvalgt antal KPI’er. Fanbasens størrelse er oftest ikke relevant her, men tænk relevant branding, og, hvis det er muligt, konverteringspunkter på jeres website/shop. Få medarbejderen til selv at komme med et bud på KPI’erne, sørg for at I har et godt værktøj til at overskue KPI’erne, og track på al trafik fra sociale medier på jeres website.
Derudover bør du acceptere og bakke social media manageren op i, at en tilstedeværelse på sociale medier kræver tid, planlægning, rigtig godt content og et annoncebudget til at forstærke budskaberne og fan engagement viralt.

Potentialerne på sociale medier er så enormt store, men der er desværre alt for langt mellem snapsene her i Danmark. Det er ikke på grund af manglende kreativitet og kompetencer, men det bunder alt for ofte i ledelse og politik. Stram op – og slap af. Talenterne er der, og min oplevelse er, at de er mere sultne efter succes end nogensinde, og forbrugerne er mere end klar til at tage jer til sig, hvis I er interessante og relevante.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *