Ændringer i Facebook algoritmerne øger konkurrencen om news feed

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

Komfo har gennemført en omfattende analyse af Facebooks algoritmer, som understreger at udfordringen med at få kommercielt indhold ud i fans’ newsfeeds er blevet endnu større.

Mange Facebook-marketingfolk har ytret frustration over at rækkevidde og andelsen af fans, der ser deres Facebook-opslagshistorier

er stærkt nedadgående. I Komfo har vi foretaget en analyse af relevante Facebook-nøgletal på basis af data fra 5000 Facebook-sider i alle størrelser, og vi kan bekræfte tesen om faldende rækkevide, om end der også er andre interessante, positive tendenser at spore.

Data for de 5000 sider i hhv. august og november 2013 er analyseret og vi kan konstatere følgende udvikling.

August

November

+/-

Fanbase penetration

25,2

14,5

-42%

Viral amplification

0,42

0,55

31%

Click-through rate

5,62

7,2

28%

Fanbase penetration, som angiver hvor stor en andel af en sides fanbase, der i gennemsnit bliver eksponeret for opslagshistorier fra siden, er faldet med 42 %, helt ned til 14,5 %, men hvad der er meget interessant er, at både viralitet og engagement er markant stigende i samme periode.

Hvis man skal konkludere på disse tendenser er vi i Komfo ikke i tvivl om at dette er en ynderligere manifestation af at de gratis dage for virksomheder på Facebook er slut. For at få kommercielt indhold i newsfeed, må man til lommerne og annoncere, men til gengæld er algoritmerne, der afgør hvem der skal se sidens indhold i newsfeed, blevet endnu bedre til at eksponere indholdet over for de mest engagerede brugerne.

Disse forhold er gældende af hensyn til to ting. For det første er Facebook en virksomhed, der skal tjene penge, men endnu vigtigere er Facebook brugernes, og ikke virksomhedernes, social networking site. Det vil sige, at Facebook optimerer newsfeed til at vise indhold, som brugerne finder interessant og engagerende, og denne tese understøttes også ved stikprøveundersøgelser af velengagerende Facebook-sider.

Engagement er, i sig selv, ikke nok, men det er tydeligt at se at de sider, der kan få brugerne til at tale med hinanden (de liker og kommenterer hinandens indhold) i kommentarerne til sidernes opslagshistorier, og hvor kommentarerne har substans og er mere end en halv sætning, oplever stigende rækkevidde, ovenstående til trods. Dette i modsætning til sider, der ved hjælp af bl.a. konkurrencer, blot får brugerne til skrive små, hurtige sætninger eller blot høster likes.

Vores anbefaling er derfor fortsat, at man bruger sine kreative evner og får etableret engagerende og relevante opslagshistorier, og understøtter alle disse opslag med et annoncebudget, som kan understøtte rækkevidden og forstærker effekten af sidens engagement.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditShare on LinkedInBuffer this pageSharing is caring...

2 tanker om "Ændringer i Facebook algoritmerne øger konkurrencen om news feed"

  1. Hej Hans. Tak for fin, indsigtsfuld post. Jeg kunne dog rigtig godt tænke mig at se de her tal fordelt ud på de forskellige typer posts. Vi oplever ofte enorme forskelle, alt efter hvilken type posts vi laver.
    God jul :-)

    1. Tak for din kommentar, Søren, og rigtig god jul til dig! Når vi hiver data ud igen, vil jeg prøve at få splittet dem på tekst, billede, video og link, som du foreslår. Vi ses!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *